(Gerhard Kroll)
z knihy "Po stopách  Ježíšových" , vydal(o):  Karmelitánské  nakladatelství 		
Evangelisté nazývají místo, kde byl Ježíš odsouzen, výslovně  "prétorium".  V českém ekumenickém překladu: "místodržitelský dvůr" u  Marka (15,16), "místodržitelství" u Matouše (27,27) a "místodržitelský  palác" u Jana (18,28.33; 19,9), což může v souvislostech znamenat pouze  úřední sídlo římského prokurátora.
Cesta od prétoria na popraviště se nazývá "Via dolorosa" (bolestná,  křížová cesta). Je dnes v Jeruzalémě označena čtrnácti zastaveními.  Devět z nich pochází ze zpráv evangelistů. Trojí pád Ježíšův, jeho  setkání s matkou a potní rouška Veroničina mají svůj původ v tradicích  rozličného stáří.
Přesto nemáme důvod klást za tyto události svůj kritický otazník. Jak  realisticky se všechno odehrávalo, ukazuje evangelní zpráva o Ježíšově  setkání s plačícími jeruzalémskými ženami. Nazorejský nebyl v Jeruzalémě  nikým neznámým. 
Když ženy viděly, jak se zakrvácený a zohavený Ježíš potácí pod křížem  ulicí, pojal je soucit. Se slzami v očích šly za ním. 
"Ježíš se k nim obrátil a řekl: ,Dcery  jeruzalémské, nade mnou  neplačte! Plačte nad sebou a nad svými dětmi; hle, přicházejí dny, kdy  budou říkat: Blaze neplodným, blaze těm, které nikdy nerodily a  nekojily! Tehdy řeknou horám: Padněte na nás, a pahrbkům: přikryjte nás!  Neboť děje-li se toto se zeleným stromem, co .se stane se suchým?`" (L  23,28-31).
Zprávy evangelistů líčí události po Ježíšově odsouzení takto: Vojáci  svlékli odsouzenému červený vojenský plášť a vrátili mu jeho šaty. O  sejmutí trnové koruny v evangeliích nic není, proto se také už v rané  době objevil názor, že Ježíš byl ukřižován s trnovou korunou na hlavě.  Tyto výsměšné insignie - purpurový plášť, žezlo a korunu - měl však  pravděpodobně jen během zesměšňování a odsouzení. Nato vedli Ježíše  středem města na popraviště; bylo to během dvanácti hodin již popáté.
Popravčí četa se skládala z římského setníka a čtyř legionářů. Bylo  zvykem vést těžkého zločince jako odstrašující příklad těmi nejživějšími  ulicemi města. Přitom si musel odsouzený sám nést svůj kříž, obvykle  však jen příčné břevno, protože kolmý kůl byl již většinou na popravišti  zaražen pevně do země. 
Strázně posledních hodin, zatčení, dlouhé výslechy a bičování vysílily  Ježíše do té míry, že se setník musel obávat, zda vůbec splní rozkaz.  Vojáci tedy přinutili jednoho muže, který právě přicházel z pole naproti  zástupu, aby Nazorejskému nesl kříž. Marek nám udává jeho osobní údaje:  "Přinutili nějakého Šimona z Kyrény, otce Alexandrova a Rufova" (Mk  15,21). Nepodstatná poznámka! Překvapující nález v Jeruzalémě na ni však  po devatenácti stech letech obrátil pozornost. Roku 1942 objevil  židovský vědec prof. Sukenik, jehož jméno se stalo známé v souvislosti s  kumránskými rukopisnými svitky, hrobku v Kidrónském úvalu, na východ od  Jeruzaléma.  Tato rodinná hrobka, která obsahovala devět "ossuarií"  (schránek s tělesnými pozůstatky), patřila jedné rodině z Kyrény, kraje v  severní Africe. Jedna z těchto schránek obsahovala tělesné pozůstatky  Alexandra, syna Šimona z Kyrény".

